Amintiri din vacante · excursie · ganduri · Tara mea cu ochi frumosi · Uncategorized

Sarbatori pascale in Oltenia I

Hristos a Inviat! Acum fiindca  e seara de Paste si nu pot haladui dupa ce am baut niste vin (ar fi cel putin incorect sa spun un pahar de vin), m-am asternut sa imi fac de cap scriind cate ceva despre calatoriile mele. Ziceam ca  vreau calatoria drept profesie, acum calatoresc si astern pe blog, mai tarziu poate apare si meseria de calator:)

Mi-am petrecut utimele doua zile in Oltenia de sub munte.  Desi fusesem in zona, nu vizitasem multe locuri frumoase, trecusem cu vederea o multime de manastiri, pesterile, trovantii (pe care nici pana acum nu i-am vazut – despre trovanti am o poveste haioasa. Pe cand eram reporter am intrebat un personaj politic important – nu dau nume fiindca nu mai am inregistrarea- ce ar face pentru drepturile trovantilor dinRomania. Respectivul personaj, crezand ca trovantii sunt oameni sau cine stie ce de minoritati, mi-a afirmat ca toti locuitorii tarii noastre sunt egali si ca partidul din care face parte lupta pentru toate minoritatile. Asta era mesajul, nu mai retin adliteram, cert e ca m-am distrat copios si nu stiu cum de nu mi-am muscat limba sa nu rad, stiind ca de fapt trovantii sunt niste pietroaie).

Azi e ziua de Paste si va spun inca o data Hristos a inviat! Au fost doua zile pline pentru mine. Vineri, in drum spre pensiunea in care m-am cazat, am vizitat manastirea Govora si Manastirea dintr-un lemn. M-am cazat intr-o comuna de crescatori de animale, Vaideeni, loc autentic romanesc olteneasc- unde se vede clar ca romanul pune osul la treaba si vitele la crescut si ingrasat spre bunastarea-i.  Pensiunea e asezata in spatele unui parau care iti susura tot timpul si  dormi noaptea de drag, sub cantecul lui ca sub influenta unui cantec de leagan.

Prima mea oprire a fost la Manstirea Govora Manastirea Govora are acel stil clasic oltenesc brancovenesc, cu brauri pictate in motive oltenesti. Din curtea manastirii se auzea cucul cum canta,  iar alte natii neidentificate de pasarele cum ciripesc. Toata zona este de un calm Dumnezeiesc, care si-a primit pronia prin simpla asezare la poalele dealului. Manastirea are stilul propriu ortodoxismului, iar chiliile arata profund oltenesti, cu influente brancovenesti. (Biserica pare chiar mai veche de perioada brancovenasca).

Imagine

Aici, la Govora, ca la toate bisericile oltenesti vazute in acest scurt pelerinaj pascal, am observat ca manastirile sunt inconjurate de ziduri de aparare. Sunt un fel de manastiri fortificate, dar nu in sensul celor din zona Sighisoara, Biertan sau Medias. Zidurile sunt mai drepte si mai joase, portile nu au acel aspect gotic. Interesante sunt geamurile, spatiile prin care aceste fortificatii vedeau exteriorul. Au o astfel de forma concava, incat sa vezi mai mult dinantru si mai deloc din afara asezamantului.

Imagine

Urmatoarea escala a pelerinajului meu a fost la  Manastirea dintr-un lemn. Povestea spune ca un calugar a visat o icoana a maicii Domnului  in scorbura manastirii si din acel stejar s-a ctitorit intreaga biserica, candva in secolul XVIII. Despre asta puteti afla mai multe de la goagle. Eu va spun ca locul are un aer misterios si in acelasi timp trainic. Misterios prin linistea care pluteste, prin aerul de mistic ce il dau stejarii seculari, linistii ce pazesc intregul asezamant, mirosului greu de stejar acoperit cu ulei ars. Trainic este aspectul intregii  constructii, cu geamurile invnios formate (aici, asupra acestui aspect,mi-a atras atentia un domn care lucra in domeniu Apoi am observat ca, intr-o oarecare masura  si forma, se pastra acest tipar in intreaga regiune). Asezamantul este “tintuit” de niste piroane trainice din lemn, probabil din acelasi stejar din care este construita toata biserica.

Imagine

Lasă un răspuns

